Radio Archief

 
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017

REFLECTIES

Vajradans, Thaise massage en de column
Uitzenddatum: Woensdag 23-1-2008 22.00 – 23.00 NPO Radio 5
bekijk podcast
Podcasts

Henk OosterlingHenk Oosterling, deel 2
Kritische spiritualiteit
Afgelopen zondag zonden we een gesprek uit met de Rotterdamse filosoof Henk Oosterling over het begrip fysieke integriteit. Vandaag gaat hij in op het concept kritische spiritualiteit, dat hij toepast om te onderzoeken of elementen uit de oosterse spiritualiteit bruikbaar zijn om de problemen van de interculturele samenleving op te lossen. Om te beginnen poneert hij dat de tegenstelling tussen het oosterse en westerse denken steeds kleiner wordt.

Links:
www.henkoosterling.nl
www.vakmanstad.nl
Lezing van Oosterling over kritische spiritualiteit



Curriculum

Het curriculum van de Amsterdamse afdeling van Diamantweg Nederland.
Link: www.diamantweg-boeddhisme.nl


Thaise MassageThaise massage in tempels
Deel drie in een serie over Thaise massage. Thai massage geniet inmiddels wereldwijde bekendheid. Overal kun je je laten masseren door mensen die zeggen hun opleiding in Thailand te heben gehad. Vaak zijn ze werkzaam in zeer commerciële instellingen, die de oorsprong van de Thai Massage geweld aandoen. Want oorspronkelijk was de Thai massage iets dat je voor elkaar deed en dat geheel paste in een Boeddhistische traditie. Programmamaker Peter Meijwes ging naar Thailand om uit te vissen wat er nog over is van de relatie tussen Thai massage en boeddhisme. Vandaag bezoekt hij het noorden van het land. Veel van de massageinstituten en -scholen in Thailand zijn puur commercieel van opzet. Toch zijn er ook nog boeddhistische tempels waar kosteloos massage wordt aangeboden.

Lam NgoDe column
Deze week: de column van Lam Ngo.

De tekst van Lam Ngo's column:

De Decembermaand is net achter de rug. Het is een opluchting voor sommige mensen in Nederland. De feestdagen zijn misschien erg gezellig, maar vergen soms teveel energie van mensen. De moderne samenleving is veeleisend. Iedereen wordt geacht om “sociaal” te zijn. Tijdens de feestdagen zijn er vaak momenten waar mensen zich verplicht voelen om sociaal te zijn, terwijl dat misschien juist het moment is om je lekker uit het hectische leven terug te trekken. Het is niet gemakkelijk om een balans in het leven te vinden, denk ik soms.
De feestdagen zijn net voorbij voor veel mensen, maar niet voor mij. Helaas, zou u misschien willen zeggen?
Binnenkort vier ik voor de vijfentwintigste keer het Vietnamese nieuwjaar in Nederland. Het nieuwjaarsgevoel, zoals ik in Vietnam gewend was, is met de jaren beduidend minder geworden. Hoe kun je Oud en Nieuw en de eerste nieuwjaarsdag gezellig vieren, terwijl de omgeving zeer onverschillig staat tegenover mijn intense gevoel voor Tết?
Ik weet het nog. Een maand voor Tết was iedereen in Vietnam al druk bezig met de voorbereidingen. Iedereen, jong en oud, rijk of arm, ging op zoek naar nieuwe kleding om in de ochtend van de eerste nieuwjaarsdag aan te trekken. Woonde je ver van je ouderlijke huis, dan zorgde je dat je op tijd naar huis kon gaan. Kinderen wachtten tijdens de nieuwjaarsdagen op “tiền lì xì” oftewel het splinternieuwe papiergeld dat netjes werd opgevouwen in een vuurrood envelopje samen met de beste wensen, die door familieleden, vrienden van de familie en buren werden gegeven. Iedereen wenste elkaar een voorspoedig nieuwjaar, veel geld verdienen, hoger opkomen in je werk, slagen voor examens enz.. De wensen waren vaak zeer persoonlijk en een tikje plagerig. Mensen werden op die manier een beetje opgejut om te gaan trouwen, kinderen te krijgen of iets dergelijks. Met lachen werden de wensen onder elkaar uitgewisseld, maar diep in het hart hoopten de mensen zeer serieus dat hun wensen, vaak nog maar een droom, werkelijkheid werden.











Presentatie: Marlous Lazal
Samenstelling: Agnes Sommer, Jacqueline Oskamp en Peter Meijwes