Radio Archief

 
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017

REFLECTIES


Uitzenddatum: Woensdag 13-7-2005 16.02 - 17.00 uur NPO Radio 5

bekijk podcast
Podcasts

CD-hoes boeddhistische muziek uit TianjinGedurende een groot deel van de twintigste eeuw was religieuze muziek in China verboden. Na het einde van de culturele revolutie, begin jaren tachtig, begon een aantal mensen voorzichtig met het opnieuw leven inblazen van de religieuze muziektradities van het land.
Een belangrijk rol in de heropleving van de Chinese boeddhistische muziektraditie speelde het Tianjin Buddhist Music Ensemble uit Noord-China. In 1993 nodigde Chime, een in Leiden gevestigde stichting ter bevordering van de Chinese muziek, dit ensemble uit voor een tournee door Europa. Tijdens dit tournee werd ook een cd opgenomen met de titel ‘Buddhist music of Tianjin’.
Na het communisme vormt nu de toenemende verwestering van China een gevaar voor de religieuze muziekpraktijk. Nieuwsgierig naar de huidige situatie van de boeddhistische muziek in China sprak Fred Gales met Frank Kouwenhoven van Chime.
Zie ook: de website van Chime, de catalogus van Nimbus records, en een aflevering van het tijdschrift ‘The world of music’ gewijd aan Boeddhistische muziek.

De Gezichten van de Boeddha is een gedramatiseerd stemmenspel in zes delen over de verschillende uitdrukkingsvormen die de leer van de Boeddha in de loop van de tijd heeft gekregen.
Deel 2 heeft als titel: De courtisane & de koning.
Tijdens en vlak na het leven van de Boeddha speelden vrouwen een grote rol in de boeddhistische gemeenschap. Ze konden - meestal als non - verlichting bereiken en werden arhats (iemand die verlichting heeft bereikt) en leraren. Maar juist omdat een aantrekkelijke vrouw door monniken als een gevaar werd gezien (zoals blijkt uit de geschiedenis van de courtisane Ambapali, die haar leven eindigt als non en arhat) verzwakte na verloop van tijd de spirituele positie van de vrouw. De nonnenorde sterft uit, er zijn geen vrouwelijke leraren meer.
Dit deel gaat tevens over de belangrijke rol die koningen spelen in het boeddhisme – immers ook de Boeddha zag zichzelf als een koning. De wereldheerser Ashoka bekeerde zich tot het boeddhisme, stopte met zijn wrede oorlogsvoering en begon te werken aan een ‘verlichte maatschappij’.

John CageWat had componist en zenboeddhist John Cage met bruine rijst? Wat is het belang van zuiver water? En waarom wordt er tijdens een zensesshin gomasio in de pap gestrooid? In het derde deel van Instructies voor de kok meer geheimen uit de zenkeuken van tenzo Willem en een recept voor bruine rijst met gomasio.


Programmamakers: Fred Gales, Meino Zeillemaker, Marlous Lazal
Presentatie: Eelco Vijzelaar