TV actueel

 

Tip een ander: Leve de crisis!

Uw emailadres:  
Emailadres van uw vriend(in):  
Tekst:  
Springplank naar een betere samenleving
Uitzenddatum: Zondag 15-4-2012 14:00 - 14:30 ned. 2
Herhaling: Zaterdag 21-4-2012 10:00 - 10:30 ned. 2
Ook te zien op NPO.nl




Lisette Kreischer en Geertje CouwenberghWe worden aan alle kanten bang gemaakt en opgehitst door berichten over de financiële crisis. Het gaat slecht met Nederland, Europa en de wereldwijde economie. Je kunt natuurlijk van narigheid in je schulp kruipen en een winterslaap houden totdat het ergste voorbij is. Maar de mensen in deze documentaire doen het tegenovergestelde. Ze vragen zich af: Hoe zijn we in deze situatie terecht gekomen? Wat kan ik doen om het te verbeteren? Wat is de essentie van het probleem?

Roland Wiechert en Kees KlompDuurzaam onderneemster Joyce van Overbeek zette haar winkel Fair + Fair op. Jessica Mahn, partner bij accountancy en adviesbureau KPMG, maakt zich hard voor spiritueel leiderschap in het bedrijfsleven. Schrijfster en boeddhiste Geertje Couwenbergh pleit voor hartelijkheid als oplossing voor alles. Ook boeddhistisch marketing- en management-adviseur Kees Klomp steekt zijn kop niet in het zand. Hij ziet de crisis als springplank naar een samenleving die gebaseerd is op menselijkheid, hartelijkheid en duurzaamheid.

Lees ook ons interview met Anne Kleisen over haar redenen om het programma te maken: 'Misschien kan ik hiermee in het klein bijdragen aan een mentaliteitsverandering. 

Met: Kees Klomp, Jessica Mahn, Geertje Couwenbergh, Joyce van Overbeek
Regie: Anne Kleisen
Camera: Jochem Smit
Geluid: Sjoerd van Grootheest, Arno van Beest
Montage: Emil van Zuylen
Mixage en kleurcorrectie: Geert Braam
Met dank aan: Lisette Kreischer, Vlaamsch Broodhuys, Jasmijn Koelink, KPMG, Henk Smit, Monique Sens, Fair Trade original, GEM gemeentemuseum Den Haag, Roland Wiechert, INFACT wear.
Eindredactie: Laetitia Schoofs
© Boeddhistische Omroep, 2012





Reacties
15-4-2012  Annette Reinboud
ADHD in beeld en geluid - Quote
De BOS heeft helaas de knieval naar luid en snel gemaakt. De diverse onderwerpen worden in fragmentjes onder veel herrie en met die achterlijke niet uit te roeien versnelde beeldjes op onze gevoelige en kwetsbare zintuigen afgevuurd.

Er valt zo werkelijk nauwelijks nog iets te kijken op televisie. Ik heb het nog een tijdje aangekeken het laatste jaar maar het is me nu duiielijk: Exit BOS programmas.
15-4-2012  ynke
Glossy Boeddhisme - Quote
Wat is dit voor "Glossy Boeddhisme" ? Praten over mededogen, zittend in een trendy Utrechtse broodjes zaak, of voor je open haard of in een exclusieve bedrijfskantine, dat heeft toch niets met crisis te maken. En hoezo crisis bij KPMG? (zie het VPRO programma Slag om Nederland). Een onderneemster - voor wie een blij gevoel hebben het hoofddoel in het leven is - zal het vast goed bedoelen, maar het lijkt mij niet dat dit nu juist de mensen zijn die te lijden hebben onder de crisis en dat dit ook niet degenen zijn die daadwerkelijk met een oplossing kunnen komen. Wat een vreselijk bla-bla BOS programma.
16-4-2012  Anne Kleisen
We dragen allemaal bij aan de crisis (en aan de oplossing) - Quote
Hoi Ynke,
Dank je voor je feedback, dat is altijd leerzaam. De crisis is door ons allemaal veroorzaakt, en we kunnen allemaal aan de oplossing bijdragen. Daarvoor hoef je niet per se zelf je baan of je huis te verliezen. Deze mensen geven op verschillende niveaus hun persoonlijke oplossing: het bepleiten van hartelijkheid, het invoeren van spiritueel leiderschap in grote bedrijven, etc. Als we allemaal ons eigen specifieke steentje bijdragen, kan dat op termijn leiden tot verandering.
Dat de mensen in dit programma op dit moment financieel gezien zelf geen last hebben van de crisis, pleit alleen maar voor ze. Blijkbaar kijken ze verder dan hun eigen behoeftes en springen ze in op wat ze in de maatschappij zien gebeuren. Dat er bij KPMG crisis heerst, wordt in dit programma niet beweerd.
Vriendelijke groet, Anne
16-4-2012  ynke
Glossy Boeddhisme 2 - Quote
Beste Anne, Het is zeker niet mijn bedoeling om op deze plek een discussie te ontketenen. Maar ik wil nog wel kwijt dat ik het ergerlijk vind dat je met dit programma pretendeert dat de geïnterviewden werkelijk iets doen om de financiële crisis op te lossen.
Wat is de verdienste bijvoorbeeld - in het kader van het oplossen van de crisis - van een partner bij KPMG, die aangeeft via spiritueel leiderschap consultants beter te kunnen laten performen? Uit de documentaire blijkt verder dat zij zich een beeld, van wat er gaande is in de wereld, vormt door middel van fotos van (Afrikaanse?) mensen, tentoongesteld in een museum. Het zijn weliswaar fragmenten in de documentaire, maar zij maken, voor mij in ieder geval, dat deze hele documentaire nogal onecht overkomt. Dit in tegenstelling tot vele andere programmas van de BOS.
17-4-2012  Crit Icus
Glossy Boeddhisme - Quote
Ik herken wel e.e.a. van wat Ynke zegt, dure bedrijfskantine, typen op iPad/iPhone, hip cafe, kortom, mensen die geen last hebben van de crisis. Van de andere kant is het natuurlijk zo dat niet iedereen die zijn leven vormgeeft op basis van de Dharma, als een asceet hoeft te leven. Ik denk dat op elk sociaaleconomisch niveau een steentje bijgedragen kan worden (karma), dat kan als monnik in een klooster maar dat kan ook als leider van een multinational.
17-4-2012  Ivar van Hoorn
BOS gaat met zijn tijd mee. - Quote
Eigentijds vormgegeven docu-reportage, waarin eigentijdse mensen praten over belangrijk eigentijds onderwerp:
Hoe geef ik voor mezelf en de wereld om mij heen een positieve draai aan die zgn. "crisis".
De BOS gaat steeds meer met zijn tijd mee! Keep up the good work!