Radio Archief

 
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014

DE MIDDENWEG

Genpo's val
Uitzenddatum: Zondag 13-3-2011 22:30 - 23:00 NPO Radio 5
Beluister in mediaplayer
bekijk podcast
Podcasts

Genpo MerzelEind januari werd de zenwereld opgeschud door de aankondiging van Genpo Merzel dat hij per onmiddellijk aftrad als roshi, als hoofd van de Kanzeon sangha. De reden: seksueel wangedrag.

Aanleiding om een gesprek te organiseren over oorzaken en gevolgen van zo’n misstap, iets dat natuurlijk wel vaker voorkomt. En wat doe je als je leraar van z'n voetstuk valt?

Genpo is geen onbekende in Nederland: hij gaf transmissie aan een aantal Nederlandse zenleraren, onder wie Anton Tenkei roshi, die deelneemt aan dit gesprek.
Verder hoort u het komend halfuur André van der Braak, auteur van de boeken Enlightenment blues en Goeroes en Charisma. En ook Ron Sinnige, die zelf een jaar trainde onder Genpo, en Meino Zeillemaker, verbonden aan de Shambhala school van Chögyam Trungpa rinpoche, een leraar die ook bekend stond om zijn uitspattingen.
Gespreksleider is Agnes Sommer.

Samenstelling: Agnes Sommer
Presentatie: Ton Maas





Reacties
13-3-2011  rob engelsman
media player - Quote
de audio stream doet het weer eens niet.
13-3-2011  rob engelsman
sorry - Quote
Sorry, hij doet het wel
14-3-2011  Joop Romeijn
Boeddhisme en ethiek - Quote

Reflecterend op de opname van deze uitzending zegt Ron Sinnige in zijn blog het had scherper gekund en Je moet wel door een rijstebrijberg van Antons breedsprakigheid heen voordat je bij de zeer relevante bijdrage van André van der Braak aankomt. Ook Meino Zeilemaker (Shambhala) en ik doen een duit in het zakje.
(www.ronsinnige.nl/1/archives/03-2011/1.html)

Dan ook een duitje en een pepertje van mij:
Veel boeddhisten (helaas vooral veel Mahayana-boeddhisten) hebben niet veel met ethiek. Dat vinden ze dualistisch of zo. Eén van de weinigen die er aandacht aan heeft besteed, is Bernie Glassman (bv in Oneindige Cirkel)
Wat Genpo heeft gedaan en meer leraren hebben gedaan en zullen doen is in wezen een helder MOREEL FOUT gedrag. Want dat is het aangaan van een sexuele relatie met iemand die AFHANKELIJK van je is, altijd; of het nou om een kind gaat of om een leerling of een client van een therapeut.

Kortom: de ethische dimenasie had wel wat centraler mogen staan, in plaats van het geworstel van leerlingen met hun gevallen leraar

Joop
14-3-2011  Joop Romeijn
Boeddhisme en ethiek - Quote

Reflecterend op de opname van deze uitzending zegt Ron Sinnige in zijn blog het had scherper gekund en Je moet wel door een rijstebrijberg van Antons breedsprakigheid heen voordat je bij de zeer relevante bijdrage van André van der Braak aankomt. Ook Meino Zeilemaker (Shambhala) en ik doen een duit in het zakje.
(www.ronsinnige.nl/1/archives/03-2011/1.html)

Dan ook een duitje en een pepertje van mij:
Veel boeddhisten (helaas vooral veel Mahayana-boeddhisten) hebben niet veel met ethiek. Dat vinden ze dualistisch of zo. Eén van de weinigen die er aandacht aan heeft besteed, is Bernie Glassman (bv in Oneindige Cirkel)
Wat Genpo heeft gedaan en meer leraren hebben gedaan en zullen doen is in wezen een helder MOREEL FOUT gedrag. Want dat is het aangaan van een sexuele relatie met iemand die AFHANKELIJK van je is, altijd; of het nou om een kind gaat of om een leerling of een client van een therapeut.

Kortom: de ethische dimenasie had wel wat centraler mogen staan, in plaats van het geworstel van leerlingen met hun gevallen leraar

Joop
14-3-2011  Linus
kritische zin tav boeddhisme - Quote
Ik ben het eens met Joop dat het veel directer had gemogen.

De vele schandalen rond zen leraars in het westen en de actieve betrokkenheid van Japanse zen leraars (en andere boeddhistische sekten in Japan) in het promoten van imperialistische en aggresieve politiek van het Japanse keizerrijk (zie Brian Victorias Zen at war) hebben mij als geïnteresseerde in het boeddhisme flink pijn gedaan. Dacht ik eigenlijk iets waardevol gevonden te hebben dat de moeite waard is, krijg je zulke dingen te lezen.

Om maar te zeggen dat dergelijke schandalen niet zonder gevolg blijven voor de verbreiding van de dharma in het westen.

Ik heb meer gehad aan de analyse van Stuart Lachs dan aan het gesprek rond Genpos val.

http://www.thezensite.com/ZenEssays/CriticalZen/Richard_Baker_and_the_Myth.htm

Hij bespreekt de mythevorming die vaak onterecht rond roshis hangt op een overtuigende manier. Er zijn fundamentele zaken misgegaan (en ze gaan nog steeds mis)binnen vele zen gemeenschappen in het westen. Moraliteit en vooral kritische zin zijn wat mij betreft geen vieze woorden. Het boeddhisme heeft de bedoeling door illusies heen te breken, welnu dan is er nog werk aan de winkel.

Ik vind het allemaal bijzonder jammer maar ja ik ga de realiteit niet onder de voetmat schuiven.
15-3-2011  Frank
verwachtingen - Quote
wat bewijst dat ondanks hun roshi-gehalte of rinpochee-hoeveelheid of tulku-titel, zij toch maar een mens blijfven en helemaal geen superbegaafd of bovennatuurlijk wezen. Maar daar gaan de boeddhisten eigenlijk ook al eens in de fout door juist deze dingen van die mensen te verwachten. Vreemd toch want het boeddhisme zet ons juist met onze 2 voeten stevig midden in het leven