Radio Archief

 
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017

DE ZEVENDE HEMEL

Sabine Koning, Madelon Hooykaas en boeddhistisch ecologisch geweten
Uitzenddatum: Zaterdag 21-8-2010 15:00 - 16:00 NPO Radio 5
bekijk podcast
Podcasts

Sabine KoningDe zes Paramita's - deel 5 - Concentratie/meditatie
Zes weken lang besteden we aandacht aan de paramita’s: vrijgevigheid, discipline, geduld, daadkracht, meditatie en tenslotte wijsheid. Positieve eigenschappen die door oefening kunnen worden ontwikkeld.

Kun je goede en slechte tijden beter aan door meditatie ? En is yoga eigenlijk ook meditatie ? Boeddhistisch leraar Han de Wit geeft toelichting en Marlous Lazal sprak met actrice Sabine Koning uit de populaire serie Goede tijden Slechte tijden. 

madelon HooykaasZazen nu

Beeldend kunstenaar Madelon Hooykaas verbleef in 1970 enige tijd in een Japans zenklooster. Ze was de eerste westerse vrouw die toegelaten werd in dat klooster en kreeg uiteindelijk ook toestemming om er foto’s te maken. Dit resulteerde in 1971 in het fotoboek Zazen. Bijna veertig jaar later keerde ze terug naar Japan en maakte naast een filmisch verslag ook een boek over haar ervaringen tijdens het verblijf in Bukkoku-ji, een Soto-zen trainingsklooster in Obama. Het pas verschenen boek Zazen nu geeft een beeld van Hooykaas’ ervaringen in het klooster, aan de hand van verstilde foto’s en dagboekaantekeningen. Nico Tydeman schreef een essay en de foto’s in het boek zijn voorzien van teksten van Dogen Zenji (1200-1253).


Jeroen Watté
Landbouwkundig ingenieur Jeroen Watté is door zijn werk dagelijks bij de natuur betrokken. Vanuit zijn boeddhistische levensvisie vindt hij het belangrijk om ook zorgvuldig met de natuur om te gaan. Voor Jeroen is het overduidelijk dat je als boeddhist tot de conclusie moet komen dat de biologische landbouw de enig juiste benadering is.
Hij is dan ook lid van een biologische zelfoogstboerderij, waar de boer de gewassen verbouwt en waar de leden vervolgens zelf oogsten. Want, zo stelt hij in zijn proefschrift over het boeddhistisch ecologisch geweten: ‘Het geboorteverhaal van de Boeddha staat symbool voor de liefde voor de natuur, meer bepaald het woud, parken en tuinen. In de droom van koningin Maya komt de Boeddha tot haar in de vorm van een witte olifant die een witte lotus in zijn slurf vasthoudt. Ze beviel dus van de bloem van het menselijke ras terwijl ze zocht naar de stuivende bloesems van een boom in het Lumbini park, dat op dat ogenblik één massa bloesems was van de wortels tot de uiteinden van de takken.’

Samenstelling: Marlous Lazal, Menno Bijleveld en Peter Meijwes
Presentatie: Ton Maas