TV actueel

 

The Ghosts in our Machine

Portret van dierenactiviste Jo-Anne McArthur
Uitzenddatum: Dinsdag 30-9-2014 23:45-0:45 NPO 2

kalfje_300.jpg Op 8 oktober 2015 wordt deze documentaire herhaald op NPO2, om 23:55

Wegens auteursrechten niet buiten Nederland online te zien


Jo-Anne McArthur is dierenfotografe maar voelt zich naar eigen zeggen eerder een verslaggeefster in oorlogstijd. Met haar fotoproject We Animals legde ze de meest erbarmelijke omstandigheden vast waarin talloze dieren verkeren; dieren die veelal zijn bedoeld voor menselijke consumptie, onderzoek of onderwijs.

The Ghosts in Our Machine ook Interactief

Kijk ook naar de interactieve versie van de documentaire

The Ghosts in Our Machine interacttif

Regisseur Liz Marshall volgt de fotografe een jaar lang op haar missies. Ze brengt daarbij de kritische vraag aan het licht: welke rechten hebben dieren nog in een door gulzige consumenten gedreven wereld?

Met uitzondering van onze huisdieren en een aantal verdwaalde wilde soorten binnen onze stedelijke omgeving, ervaren wij dieren vooral in de vorm van voedsel, kleding, op dieren geteste producten en het entertainment dat wij van ze maken.

Fotografe Jo-Anne McArthur wil met haar werk de dieren redden uit wat ze de 'machine van de moderne wereld' noemt. Door haar lens maakt de kijker kennis met een cast van een aantal dieren. We zien Jo-Anne stiekem een vossenfokkerij betreden en volgen haar protest langs een snelweg in de VS, waar een transport met varkens langskomt op weg naar het slachthuis. Ook bezoekt ze een stel dat honden adopteert die zijn gebruikt voor de wetenschap.

Zijn dieren menselijk eigendom of hebben zij recht op net zoveel compassie als die mens? Dat is het morele dilemma aan dat de meesten van ons niet onder ogen willen zien.

Jo-Anne McArthur: "Ik geloof echt dat mensen van nature compassie bezitten. Zodra we in de gelegenheid worden gesteld om zorg te dragen, zullen we dat ook doen. (...) De band die ik met de dieren heb als ik ze fotografeer is die van empathie. Er bestaat enorme ongelijkheid tussen mensen en dieren; dat zit altijd in mijn achterhoofd."

Regisseur Liz Marshall: "Waarom waarderen we wel onze huisdieren en dieren die in het wild leven, maar niet de miljarden dieren die worden gefokt en jaarlijks worden gebruikt door de industrie? Deze vraag was voor mij de aanleiding om nog dieper in dit thema te duiken. Ik koos voor Jo-Anne als de hoofdpersoon, omdat haar standpunt er een is van sympathie, en haar krachtige foto's nodigen ons uit om dieren als individuen beschouwen. Via dit verhaal en deze beelden hoop ik dat mensen anders naar dieren zullen kijken -voor altijd."

Laetitia Schoofs, directeur BOS: "Het is bijzonder te zien hoe Jo-Anne, soms met risico voor eigen leven, te werk gaat om het grote dierenleed onder de aandacht te brengen bij het publiek. Hoewel de media niet op deze boodschap lijken te zitten te wachten, gaat ze onverstoord door en ziet ze het als haar levensmissie om middels beelden compassie voor dieren te vragen. De maatschappelijke boodschap van de film blijft helaas nog altijd urgent; regelmatig verschijnen in het nieuws berichten over de inhumane wijze waarop er wordt omgesprongen met dieren die bestemd zijn voor menselijke consumptie of de wetenschap. Nog voor de zomer vroeg Marianne Thieme om een parlementaire enquĂȘte naar de manier waarop de politiek is omgegaan met de controle op de vleesindustrie. The Ghosts in Our Machine maakt ons er op een indringende manier bewust van hoe wij ons verhouden tot dieren en laat zien dat het nog steeds belangrijk is daar aandacht voor te blijven vragen." 

 

Regie: Liz Marshall