TV actueel

 

Ethiek en de media


Uitzenddatum: Zondag 20-2-2005 14.00 - 14.30 uur NPO 1
Herhaling: Zaterdag 26-2-2005 09.30 - 10.00 uur NPO 1

(2)Emile_Fallaux.jpg

Een programma over de de toekomst van de media in een klimaat dat steeds meer wordt beheerst door het marktdenken.

Emile Fallaux (programmamaker), Jo Gröbel (mediadeskundige), Jean Karel Hylkema (voorzitter BOS), Medy van der Laan (staatssecretaris OCW) en Wim van de Donk (voorzitter Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid WRR) gevem hun mening over de toekomst van de media. In een klimaat waarin het marktdenken de overhand neemt, staat de ethiek van de media steeds meer onder druk. Als de kijkcijfers maatgevend worden voor de inhoud van de programma’s rijst de vraag hoe volledig de informatievoorziening op de Nederlandse televisie nog is.

De media staan in toenemende mate onder invloed van verschillende belanghebbenden. In Frankrijk heeft wapenfabrikant Dassault een aantal kranten in handen. In televisieland hebben we Rupert Murdoch en Berlusconi. Welke factoren oefenen heden ten dage druk uit op onze informatievoorziening? Kan de uitholling van de media een bedreiging vormen voor de democratie? En waar is het publiek belang?

Hoeveel kranten we ook lezen, hoeveel televisie we ook kijken, het is geen garantie voor kennis van, of overzicht over wat er om ons heen gebeurt. Al naar gelang de belangen van de desbetreffende media wordt ons iets voorgetoverd. Om met de Boeddha te spreken: niets is wat het lijkt. Het boeddhisme stelt het leven in zekere zin voor als illusoir. Maar dat betekent niet dat we ons niet bewust moeten blijven van wat er om ons heen gebeurt. Maar daar waar politieke en sociale ontwikkelingen invloed hebben op het leven van mensen kunnen we onze onwetendheid niet afwentelen op de geconditioneerde media. Ons kritisch vermogen wordt meer dan ooit op de proef gesteld. Wat zijn de strategieën om in dit landschap als programmamaker te overleven en welke wegen moet de kijker weten te vinden om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen?

Direction, camera & editing: Alexander Oey
With: Prof. Dr. Wim van de Donk, Emile Fallaux, Jo Gröbel, Jean Karel Hylkema & Medy van der Laan
Commissioning editor & production: Babeth M. VanLoo
Sound: Benny Jansen & Wib Nelissen

Tags (wat zijn tags?)
omroep