Radio actueel

 

Hemelsbreed

Wake Up | De Zuiver Land-traditie | Boeddhisme en theosofie | Boeddhisme in het regenwoud
Uitzenddatum: Zaterdag 7-9-2013 15:00 - 16:30 NPO Radio 5
bekijk podcast
Podcasts

Hemelsbreed deel 1: 15:00 - 16:00

(1)radio_wakeup_300.jpg

Ontwaak!

De jaarlijkse Wake Up Nederland Retraite voor jongeren is inmiddels een traditie geworden. Dit jaar is het thema: Being Yourself, Being Change. Iedereen wil graag zichzelf zijn, ‘authentiek’. Maar hoe doe je dat: jezelf zijn?
Menno Bijleveld bezocht de retraite in het Drentse Exloërveen en ging op zoek naar antwoorden. Hoe weet je wat je aspiraties zijn? Je kwaliteiten? Hoe sta je in je eigen kracht?

De Zuiver Land-traditie

Boeddha AmithabaShin-boeddhisten mediteren niet. Ze doen trouwens aan geen enkele praktijk. Het Shin- ofwel Zuiver Land-boeddhisme ontstond in Japan als tegenhanger van de kloosterzen. Aanhangers geloven dat naarmate de tijd vordert, er minder boeddhisten komen, en verlichting steeds moeilijker zelf te behalen wordt. Dit staat bekend als mappo in het Japans en wordt als erg belangrijk gezien in Oost-Azië.

Dus moeten er andere wegen naar verlichting gevonden worden. En daar biedt Boeddha Amitabha, de boeddha van het oneindige licht, de helpende hand.
De Zuiver Land-traditie was in het bijzonder populair bij boeren en mensen die gezien werden als "onzuiver" zoals jagers, vissers en prostituees. Agnes Sommer was bij een van de zeldzame erediensten en interviewde de voorman van dit handjevol boeddhisten over hun tamelijk afwijkende principes.

Heeft de Boeddha altijd vakantie?  

Het dagelijks leven zit vol verplichtingen. Gelukkig mogen we af en toe met vakantie. Maar bodhisattva's niet - die hebben immers beloofd eerst alle levende wezens te bevrijden en dat werkje duurt nog wel even. Columnist Guan Her ziet zich die gelofte nog niet zo gauw afleggen.

 

Blavatsky

De breuk tussen boeddhisme en theosofie

Het was ooit een gebruikelijke combinatie: theosofie en boeddhisme. De theosofie speelde een belangrijke rol in de verbreiding van het boeddhisme naar het westen.
Maar na de Tweede Wereldoorlog zijn omvang en belang van het theosofisch gedachtegoed sterk afgenomen.

Fred Gales onderzoekt waar de stromingen elkaar uit het oog verloren en wat de ooit zo populaire theosofie vandaag de dag nog voorstelt.
Ineke Vrolijk, theosofe en beoefenaar van het Tibetaans boeddhisme verklaart het wat rammelende huwelijk.

Hemelsbreed deel 2: 16:00 - 16:30

Ronald Mayland

Boeddhisme in kleurrijk Suriname


Chanten in het regenwoud? Jazeker wel. Sam Jones duikt in de opkomst van het boeddhisme in kleurrijk Suriname. Een portret aan de hand van een beoefenaar die het niet al te breed heeft en iemand uit de gegoede klasse. 

Vanuit Parimaribo wordt verslag gedaan van een huiskamerbijeenkomst. Ronald Mayland is daar middelpunt van gesprek. Ronald komt uit arm gezin, is gezegend met een goed stel hersens, studeert, is gay en spreekt over zijn zelfmoordgevoelens en zijn politieke ambities. De medebeoefenaars horen hem aan en geven raad.

Als ‘tegenpool’ een gesprek met zakenvrouw en nieuwbakken boeddhist Karin Refos. Ze woont in een mooi, nieuw huis met zwembad, met vleugel en speciale ruimte voor rust. Een flamboyante, goedlachse dame die vertelt over haar grote inzet voor Surinaamse weeskinderen.

Op de foto: Ronald Mayland chant op een huisbijeenkomst in Paramaribo (foto Sam Jones Productions)