Radio actueel

 

De Nachtgast

Documentairemaker Alexander Oey
Uitzenddatum: Woensdag 6-5-2015 00:00 - 00:35 NPO Radio 5
bekijk podcast
Podcasts

(1)radio_alex_eoy_300l.jpg Alexander Oey (1960) is een filmregisseur van vaak controversiële documentaires. Hij studeerde af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie en werkt als regisseur, cameraman en editor. Hij regisseerde diverse documentaires voor onder meer de VPRO, de NPS en de BOS, voor programma's als Tegenlicht en De Nieuwe Wereld. Deze maand was zijn film Pekka nog op de Nederlandse tv te zien in het kader van de serie over de Drie Vergiften binnen het boeddhisme.


Oey maakte ook de inleidende documentaire op de Drie Vergiften. Al het lijden is volgens de Boeddha terug te voeren op drie negatieve emoties: woede, hebzucht en onwetendheid. In de film komen verschillende boeddhisten en andere deskundigen aan bod. Matthieu Ricard, boeddhistische monnik en schrijver legt uit wat de Drie Vergiften zijn en waarom deze negatieve gevoelens zoveel aandacht krijgen binnen het boeddhisme. Ook komen onder anderen filosofen Henk Oosterling en Jan Bor, bioloog Matthijs Schouten en ex-bankier Sander Tideman aan het woord.

Zijn eerste BOS productie was Zandkastelen uit 2002, een bijna profetische productie waarin vijf jaar voor de bankencrisis het virtuele karakter van geld duidelijk werd gemaakt door onder meer de Bhutanese Dzongzar Kyentse Rinpoche.

In 2005 maakte hij de door de VPRO uitgezonden documentaire De terrorist Hans-Joachim Klein: My Life as a Terrorist, een portret van de Duitse voormalige terrorist Hans-Joachim Klein, en in 2012 onder andere Off the Grid en De Bollywood Revolutie.

In 2009 maakte Oey Zen en oorlog waarin een aantal Japanse leraren geconfronteerd werd met hun collaboratie aan de Tweede Wereldoorlog, naar aanleiding van een brief van de Nederlandse Ina Buitendijk die hen schreef over de ervaringen van haar man in de Japanse interneringskampen en de twintig jaar lange lijdensweg die daarop volgde.

Met Marlous Lazal praat hij onder meer over boeddhisme als inspiratie, het maakproces van de Drie Vergiften en Zen en oorlog en de rode draad in zijn werk.